Lien Haegeman
De Belgische mezzosopraan Lien Haegeman begon haar opleiding bij Lucienne Van Deyck aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen. Zij voltooide haar muzikale vorming tot operazangeres bij Mya Besselink aan het Maastrichts Conservatorium en volgde ook Masterclasses bij Vera Rosza, Sarah Walker, Elly Ameling, Tom Krause en Rachel Yakar.
Haar operadebuut zong ze in de Zomeropera van Alden Biesen Marcellina (Le Nozze di Figaro, Mozart) en bij Opera Zuid La Messaggiera (Orfeo, Monteverdi).
Nadien heeft ze vele kleine-en grote rollen vertolkt in binnen-en buitenland, ze zong in duitse theaters als Mannheim,Kassel Schwerin, Nuernberg, Bielefeld, Weikersheim. In eigen land was ze reeds te horen in "de Munt"te Brussel alsook meermaals in "De Vlaamse opera". Jongstleden zong ze nog de titelrol van Bizet's opera Carmen in Athene. Niet alleen voor het operarepertoire, maar ook voor concerten en recitals is Lien Haegeman een veelgevraagd zangeres. Haar repertoire omvat werken uit de barok-periode tot het hedendaagse oeuvre waarmee ze concerteerde in o.a. Belgie, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Hierdoor mocht in meerdere mooie concertzalen zingen, oa. Het concertgebouw te Amsterdam, en De Berliner Filharmonie te Berlijn en de Vlaamse opera te Gent en Antwerpen.
Ze werkte samen met befaamde dirigenten als o.a.Sir William Christie, Herve Nicquet en Jaap van Zweden (waarmee ze dit jaar meezong op de cd-opname van Der Meistersinger van Wagner)
Pieter Hendriks
Bas-bariton Pieter Hendriks studeerde bij Herman Woltman en Wout Oosterkamp aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1997 was hij prijswinnaar van de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie voor oratorium.
Het concertrepertoire van Pieter Hendriks geeft blijk van zijn grote veelzijdigheid. Hij zong de grote oratoria van Bach, Beethoven, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn en Rossini en daarnaast zong hij werken van Schönberg, Szymanowski, Orff, Zemlinsky, Martin, Bernstein, Britten en Honegger.
Hij werkte met bekende ensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Residentie Orkest, Radio Kamer Filharmonie, Koninklijk Concertgebouworkest, Noord Nederlands Orkest en het Combattimento Consort Amsterdam en soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Mariss Janssons, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, William Christie, Daan Admiraal en Christian Zacharias.
Ook op het operapodium was Pieter Hendriks de afgelopen jaren regelmatig te zien. Bij De Nederlandse Opera zong hij de rol van Monnik in de wereldpremière ‘Tea’ van Tan Dun (een productie die zowel in Amsterdam als Tokio werd uitgevoerd) en bij de Nationale Reisopera vertolkte hij de rol van Kilian in Von Webers ‘Der Freischütz’ en Henry in Micha Hamels ‘Snow White’. Verder zong hij de rol van Junge Heer in ‘Der Protoganist’ (Weill), Ferryman in ‘Curlew River’ (Britten) en de titelrollen van ‘Falstaff’ (Salieri) en ‘Nixon in China’ (Adams). Met Barokopera Amsterdam maakte Hendriks een tournee in het binnen- en buitenland als bassolist in ‘King Arthur’ van Purcell. Zijn vertolking van de rol van Mamma Agata in ‘Viva la Mamma’ van Donizetti, een productie van Opera Trionfo in 2005, werd door de pers lovend ontvangen. In 2008 zong Hendriks in de Grachtenfestival productie van ‘Der Vampyr’ van Marschner en in augustus 2009 vertolkte hij de rol van Barone in Cimarosa’s ‘Il Pittore Parigino’ bij Opera Nijetrijne in Friesland waar hij in 2010 ondermeer de rol van Graaf zong in een Nederlandse bewerking van 'Le nozze di Figaro' van Mozart. Begin 2010 zong hij de rol van Silvano in Verdi’s 'Un Ballo in Maschera' bij de Nationale Reisopera.
Pieter Hendriks verleende zijn medewerking aan diverse cd- en dvd-opnames. Hij zong de rol van Papageno in een Nederlandse versie van Mozarts ‘Die Zauberflöte’, de bas aria’s in Bachs ‘Mattheuspassie’ in de vertaling van Jan Rot,
de rol van Monnik in Tan Duns ‘Tea’ en de rol van Vis in ‘Jona, de neezegger’ van Willem Breuker. Sinds 2002 is hij als eerste bas werkzaam bij het vermaarde Groot Omroepkoor in Hilversum.
Heleen Koele
De sporaan Heleen Koele voltooide haar studie solozang aan het conservatorium van Zwolle en volgt sindsdien lessen bij Cora Canne Meyer in Amsterdam. In 1995 was zij finaliste in de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie. Heleen Koele legt zich toe op zo veel mogelijk terreinen van haar vak. Zo vormt ze een duo met de pianist Steven Faber (gecoached door de pianiste Tan Crone) met wie ze Liedrecitals geeft door het hele langd. Verder zingt zij in musicals en opera's. Zo zong ze de rol Cunegonde in de Candide van L. Bernstein en de titelrol in de opera Suor Angelica van Puccini. Onlangs zong ze met veel succes de rol van Santuzza in de opera Cavelleria Rusticana van Mascagni.
Heleen is met name actief in het oratoriumvak en zong als zodanig vele uiteenlopende werken van Bach's Matthäeus Passion tot het Requiem van Rutter. In Duitsland is zij een veelgevraagde soliste, vooral in de Passies van Bach. In Praag zong zij het Miserere van Allegri. In 1997 debuteerde zij met veel succes in het Requiem van Verdi.
Vanaf 1998 maakt Heleen deel uit van het Nederlands Kamerkoor.
Jan van Elsacker
In 1996 werd Jan Van Elsacker laureaat van het internationale concours “Musica Antiqua Brugge” en was hij finalist bij de “Erna Spoorenberg-presentatie”. De grote internationale doorbraak van de dan nog maar 31-jarige Antwerpenaar wiens grote voorliefde uitgaat naar de vroeg Italiaanse barok. Het is, naast zijn Passie-vertolkingen, vooral in deze muziek dat Jan Van Elsacker een internationaal grote reputatie heeft opgebouwd waarmee hij uitgebreid naar Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië wordt gevraagd. In januari 2008 vertolkte hij in de Nationale Opera van Polen (Warschau) nog de titelrol in Monteverdi’s Orfeo in samenwerking met La Fenice en momenteel tourt hij met ”Le Poème Harmonique” en hun nieuwste programma “Venezia”.
In 2005 verscheen op CD (label “Zig Zag Territoires”) “Il Combattimento di Tancredi e Clorinda” met Jan als verteller (testo) ). Hiervan werd ook een DVD gemaakt rond “the making of…..”. Bij hetzelfde label heeft hij de evangelistenpartij vertolkt in de grootste werken van Heinrich Schuetz. Deze opnames werden uitvoerig geprezen en bekroond in de bekende Europese muziektijdschriften (Diapason d’or, ffff de Télérama, 10 de Répertoire…….). Jan Van Elsacker werkt regelmatig samen met gereputeerde gezelschappen als Akâdemia, Le Poème Harmonique, l’Arpeggiata, Weser Renaissance, la Fenice, Ricercar Consort en andere. Met Jos van Immerseel, Claire Chevallier, Katia Schoemaker en Tom Beghin bracht hij reeds meerdere liederrecitals.
In 2003 was Jan nog festivalster tijdens het festival van Brugge “Musica Antiqua”. Jan Van Elsackers palmares is nu al indrukwekkend, de vrucht van een lange en mooie zangcarrière die hij als jong talent in het Antwerpse Kathedraalkoor begon. Na zijn studies piano en zang aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium deed hij zijn eerste ervaringen op door de samenwerking met La Petite Bande, Collegium Vocale en Currende. Samen met clavecinist-organist Bart Rodyns heeft hij een nieuw ensemble opgericht dat onder de naam “Il Trionfo del Tempo” reeds opgemerkte concerten gaf in België en Nederland, o.a. in het vermaarde festival van Brugge “Musica Antiqua” ( www.iltrionfodeltempo.com ). Jan wordt ook regelmatig uitgenodigd in het buitenland om daar masterclasses te geven rond de Italiaanse vroegbarok. Zo was hij deze zomer te gast in het Noorse Trondheim en het Franse Troyes.
En naast zijn eigen zangcarrière? Jan Van Elsacker is de kleinzoon van de bekende Vlaamse componist, dirigent en koorleider Gaston Feremans. Hij woont in de Antwerpse randgemeente Hove, is gehuwd met pianiste Katia Schoemaker en vader van Laura en Michiel. Jan is ook een gepassioneerd voetbalfan en speelt zelf tennis.